Yapılan araştırmalar, kamu okul öncesi programlarının çocuklar, aileler ve ülkeler için daha iyi eğitim, sağlık, ekonomik ve sosyal sonuçlara yol açtığını göstermektedir.
Çocuklarınızı okul öncesi eğitime göndermek hakkındaki düşünceleriniz neler? Bu konuda belki maddi belki de çocuğun o yaşta aileden uzak kalması konusundaki endişeleriniz olabilir. Peki işin araştırmalar la kanıtlanmış doğrulanmış boyutu nedir.
Uluslararası kabul görmüş olan gerçek şudur ki, halk eğitimi 4 yaşında okul öncesi ile başlamalıdır. Erken çocukluk eğitimine ilişkin makale ve araştırmalar bunun doğruluğunu kanıtlamaktadır. Ayrıca düşük gelirli çocuklar için aile yardımı konulu yazımızda da bu konuya ve araştırmalara değinmiştik.
Sinir bilim, tıp, gelişim psikolojisi ve ekonomisinden elde edilen kanıtlar, da okul öncesi programlarının çocuklar, aileler ve ülkeler için daha iyi eğitim, sağlık, ekonomik ve sosyal sonuçlara yol açtığını göstermektedir. Bu, özellikle dezavantajlı çocuklar için daha çok fayda sağlamaktadır. Bununla birlikte, bu programlar aynı zamanda orta gelirli gruplar için düşük maliyetlidir.
ABD merkezli araştırmalar, okul öncesi eğitim alan ve almayanlar arasındaki ilerideki okul eğitimi farklılıklarının ilerleyen dönemde kaybolabileceğini göstermektedir. Bununla birlikte, erken eğitimden elde edilen büyük faydalar uzun vadede yararlı olmaktadır. İlerde girecekleri üniversite sınavında erken dönem eğitiminin bir anlamı olmamış olsa ve alacakları puan farkının bununla ilgisi olmasa dahi, hayatları boyunca karşı karşıya olacakları sosyal ortamdaki farklılıkları, suça karışma oranları, ergenlik dönemini daha rahat geçirmeleri gibi farklılıklar erken dönem eğitimin önemini vurgulamaktadır.
Özellikle dezavantajlı il ve ilçelerde erken dönem eğitimi desteklenmelidir. 4 yaşında erken halk eğitiminin sağlanması aynı zamanda eşitlik meselesi olarak görülmektedir. Bir çok ülkede gelir durumu iyi olan çoğu ailenin çocukları zaten bu eğitime ulaşırken, gelir durumu iyi olmayan aileler zorunlu olmadığı veya imkanları olmadığı için bu eğitimden mahrum kalabilmektedirler.
Ayrıca yapılan araştırmalar, gene gelir düzeyi düşük olan ve eğitime geç başlayan çocukların; ileriki dönemlerinde okulu bırakma, sınıf tekrarı, sosyal ve duygusal becerilerde boşluk, özel eğitim gereksinimleri gibi bir çok faktöre sebep olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Hatta sağlıksız beslenme, psikolojik bunalımlar, okulu sevmeme ve sosyal manada soyutlanma gibi durumların erken okul öncesi eğitim ile iyileştirilebileceği de öngörülmektedir.
Çocukların okul öncesi eğitime başlaması kadar bu eğitimi veren kurumların da kalitesi önemlidir. Eğitim de kullanılan materyaller, öğretmenlerin nitelikleri, müfredat ve uygulanılabilirliği gibi birçok etmen erken dönem eğitim için önemlidir.
Okul öncesi eğitimin ikinci yılında çocuklar için ek faydalar gösterdiğine dair kanıtlar vardır. Örneğin, son zamanlarda ABD’de yapılan çok sayıda araştırmanın gözden geçirilmesi, ebeveynlik eğitimi bileşeni eklendiğinde, okul öncesi eğitimin olumlu etkilerinin artırılabileceğini göstermektedir.
Sonuç olarak erken dönem eğitim yani okul öncesi eğitim son derece önemlidir ve desteklenmesi gerekmektedir. Bunun yanında dezavantajlı aileler gerek bu eğitim kurumlarına ulaşma gerek se maddi anlamda bu eğitimi destekleme konusunda yardım almalıdır.
Ve eğitimin daha etkili olabilmesi açısından ebeveynler de bazı eğitim programları ile bilinçlendirilmelidir.
Çocukların büyümesi ve gelişimi, bir ülkenin kalkınmasının temelidir. Güçlü kanıtlar göz önüne alındığında, evrensel okul öncesi eğitimde kalitenin desteklenmesinin sürdürülebilir ve üretken vatandaşlar ve toplumlar için anahtar olduğu çok sayıda araştırmacı tarafından kabul edilen evrensel bir gerçektir.
Kaynak: Yoshikawa H ve diğ. (2013), Geleceğimize Yatırım Yapmak: Okul öncesi eğitime ilişkin kanıtlar , Çocuk Gelişimi Araştırmaları Derneği, Çocuk Gelişimi Vakfı
Yorumlar
Yorum Gönder